Sabtu, 26 November 2011

CONTOH RPH UNTUK PENGAJARAN BAHASA MELAYU


Rancangan Pengajaran Harian 
Bahasa Melayu Tahun 6

Matapelajaran                    : Bahasa Melayu
Tarikh                                 : 28 Nov  2011
Masa                                   : 9.00 am – 10.00 am (60minit)
Tahun                                 : 6 Amanah
Bil Murid                           : 35 orang
Tema                                  : Sejarah
Tajuk                                  : Kembara Sejarah
Nilai Murni                        :   i. Bekerjasama
                                             ii. Hormat-menghormati
                                             iii. Patriotisme

Objektif : Pada akhir pembelajaran ini murid dapat;
i.                     Murid dapat menyumbangkan dua isi daripada lima isi perwatakan
laksamana Cheng  Ho secara berkumpulan
ii.                   Murid dapat membina ayat dengan menggunakan lima daripada tujuh kata
penguat di dalam buku teks .
iii.                  Murid dapat membina sekurang-kurangnya satu rangkap pantun
 bertemakan Pelayaran Laksamana Cheng Ho secara berkumpulan
Fokus Utama :

            1.5 Memberikan penjelasan tentang sesuatu perkara yang tersurat dan tersirat
                  dengan menggunakan kata, ungkapan dan ayat yang sesuai..
  Aras 3
i.                     Menyatakan pengajaran yang terdapat dalam bahan secara analitis.

Fokus Sampingan :

           10.1 Menghasilkan pelbagai genre (prosa dan puisi) termasuk e-mel yang
                   mudah menarik dan bermakna.
Aras 3
Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang,tertib dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat , indah dan menarik.

Kemahiran Bernilai Tambah : kemahiran Berfikir :-
            i .Merumus
           ii. Mengenal pasti idea utama
ii.                   Membanding beza
Kecerdasan Pelbagai

         i. Interpersonal
        ii. Verbal-linguistik
kaedah penggabungjalinan dan teknik perbincangan

Tatabahasa : Kata penguat belakang, kata penguat hadapan

BBM : Teks, Video,Lembaran Kerja

Pengetahuan Sedia Ada : 

        i.Murid pernah mendengar cerita tentang SejarahMelaka dan Laksamana Cheng Ho
       ii/Murid tahu mencipta pantun dan murid tahu rima pantun.


Langkah
Isi Pelajaran
Kaedah Penyampaian
Catatan
Set induksi
8 minit
1. Guru berbual-bual dengan murid tentang perlabuhan negeri Melaka sebagai perlabuhan interpot.
2. Guru Mempertontonkan Video gambaran perlabuhan negeri Melaka.
1.1 guru bertanya murid samaada mereka pernah mendengar sejarah Melaka ataupun tidak.
1.2 guru menceritakan tentaang keagungan dan kemasyuran Melaka pada suatu ketika dahulu.
1.3 guru menceritakan lambakan pedagang dari Negara asing dan bahasa melayu sebagai bahasa lingua franca
-china
-portugis
-Arab
1.4 Guru menceritakan tokoh pedagang yang terkenal turut datang
- Laksamana Cheng Ho
Tayangan video menggunakan Notebook dan LCD
Nilai :
Patriotisme
Langkah 1
15 minit
1. Guru menggunakan teks dalam buku teks Bahasa Melayu tahun 6 halaman 128
2. Murid menjawab secara lisan
1.1 guru meminta seorang demi seorang murid membaca kuat teks dan guru membetulkan kesalahan dalam pembacaan murid.
1.2 Guru meminta semua murid membaca teks secara bersama-sama.
1.3 guru meminta murid menjelaskan apa yang mereka fahami melalui teks yang dibaca.
1.4 guru menjelaskan bahawa kata penguat hadapan dan penguat belakang digunakan untuk menegaskan lagi maksud sesuatu ayat.
-sangat
-amat
-lah
1.5 guru meminta murid mnyenaraikan kata penguat belakang dan hadapan secara lisan.
Buku teks bahasa melayu tahun 6
Kertas mahjung
Kemahiran Ganerik: Kemahiran Berfikir
teknik perbincangan
Nilai : Hormat-menghormati
Langkah 2
15 minit
1. Murid secara berkumpulan menyenaraikan perwatakan laksamana Cheng Ho dan menyatakan pengajaran yang terdapat dalam teks tersebut.
2.Secara berkumpulan murid membina ayat dengan menggunakan kata penguat yang terdapat didalam buku teks berkaitan dengan perwatakan laksamana Cheng Ho
1.1 guru membahagikan murid kepada 5 kumpulan. Guru memberi kertas mahjung kepada setiap kumpulan.
1.2 Setiap kumpulan hendaklah menyenaraikan perwatakan Laksamana Cheng Ho, nilai yang bersesuaian dengan teks dan menyatakan kesan perhubungan yang ingin dijalinkan oleh laksamana cheng ho dengan negeri Melaka dalam bentuk lakaran kerangka.
1.3 guru meminta murid-murid di dalam setiap kumpulan membina ayat dengan menggunakan kata penguat yang terdapat didalam teks
1.4 Guru meminta wakil kumpulan menyampaikan hasil perbincangan mereka di hadapan kelas
teknik perbincangan
Nilai: bekerjasama
Langkah 3
15 minit
1. Membina 3 rangkap pantun bertemakan pelayaran laksamana Cheng Ho
1.1 Guru meminta pelajar dalam kumpulan yang sama menghasilkan 3 rangkap pantun bertemakan laksamana cheng ho di atas kertas warna yang disediakan.
1.2 Pantun hendaklah ditulis dengan menggunakan tulisan berangkai
1.3 Guru menyatakan kumpulan yang Berjaya menyiapkan pantun yang terbaik dan cantik akan diberikan token untuk setiap ahlinya.
BBM:
Kertas warna
Pensel warna
Nilai:
Kerjasama
Penutup
7 minit
1. ulasan guru
1.1 guru mengulas semula tajuk pejaran pada hari ini dan menyatakan nilai kerjasama dan persahabatan di antara dua buah Negara dapat memperkukuhkan lagi Negara tersebut dan rakyat akan hidup dalam keadaan selesa.
1.2 Guru menjelaskan bahawa Negara Malaysia mempunyai khazanah yang berharga dan murid-murid bertanggungjawab menjaga khazanah Negara dari di cerobohi.
1.3 Guru menjelaskan bahawa murid-murid perlu menjalinkan hubungan baik sesame sendiri dan bekerjasama.
1.4 Guru memupuk semangat dalam diri muri-murid agar melawat Negara asing agar bertambah ilmu di dada.
Kaedah pengukuhan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan